Dijitalleşen Türkiye’de Yeni E-Ticaret Düzenlemeleri Neler?

E-Ticaret
2020 yılının başından beri tüm dünyayı etkisi altına alan ve pek çok dengenin değişmesine neden olan koronavirüs sebebiyle geleneksel mecradaki tüm çalışmalar dijital platformlara doğru kaydı. Bu durumdan en çok etkilenen platform da E-ticaret siteleri oldu.

Ticaret Bakanlığı da bu durumla ilgili yeni düzenlemeler oluşturmak üzere bir taslak oluşturarak görüşlere açtı. Devlet bu girişimle ticaret sitelerinin işini kolaylaştırmayı amaçlıyor. Müşteri ile üretici arada herhangi bir aracı olmadan doğrudan iletişim kurduğu için işler hem daha pratik ve hızlı hale geldi hem de bir güven ortamı oluşmuş oldu. Arada bir aracı olmadığı için de oluşan sorunlar birinci ağızdan daha hızlı ve kolay çözümlenebilir hale geldi. 

Yine Ticaret Bakanlığı’nın taslak düzenlemesi uyarınca E-ticaret kanalıyla satış yapan üreticiler bir müşteri temsilcisi atayabilecek ve kargolarda da bu temsilcinin iletişim bilgileri görülebilecek.  

Online satış platformları satışı internet üzerinden yapılan ürünlerin güvenli olup olmadığını araştırma yükümlülüğünden muaf olacak.

İnternet kanalıyla satışı yapılan sakıncalı ürünlere erişim BTK (Bilgi Teknolojileri Ve İletişim Kurumu) tarafından engellenebilecek ve lüzumlu görülürse televizyon reklamlarının durdurulması istenebilecek.

Denetleyici kurumlar internet üzerinden satılan ürünleri tıpkı bir müşteri gibi satın alabilecek ve incelemeye alabilecek. 

İnternetten satış yapan bütün platformlar Türkiye’ye satış yaptıklarında, ülkede yerleşik olan bir hizmet sağlayıcısı bulundurmakla mükellef olacak.

Eğer online satış mecralarının Türkiye’de yerleşik bir işletmeleri yoksa, bunu tedarik etmeleri istenecek. Aynı kural yabancı online şirketler için de geçerli olacak.

Ürün ve hizmetlerini internet kanalıyla pazarlayan firmalar, bu ürünlerde olması şart olan işaret, uyarı ve bilgilendirmeleri mutlaka görseller aracılığı ile ilanlarına yansıtacak. Eğer telefonla satış yapılıyorsa bu bilgilendirmeler sözel, mail aracılığı satış yapılıyorsa da yazılı olarak belirtilecek.

İnternet üzerinden satış yapan imalatçı firma yetkili bir temsilci göndermekle yükümlü olacak.

Temsilci, talebe göre söz konusu ürünün uygunluğunu gösteren her türlü belge, doküman ve bilgiyi denetim kuruluna sunacak. Eğer riskli bir ürün tespit edilirse de bildirim yapacak.

Eğer aracı olan platformlar uygunsuz bir ürün tespit ederse içeriğe olan ulaşımı engelleme yetkisine sahip olacak.

Temsilci firmanın adı, ticari unvanı, açık adresi, iletişim bilgileri ürünün ambalajında, kolisinde yahut gönderilecek evrakta yer alacak.

Hepsiburada, N11, Gittigidiyor gibi E-ticaret imkanı sunan büyük siteler, kendi platformlarını kullanan firma yahut şahısların oluşturduğu içerikleri kontrol etmek, bu ürünlerin güvenli ve mevzuata uygun olup olmadığını araştırmak zorunda olmayacak.

Bakanlık, kuralları ihlal eden şirketleri satış platformlarından uzaklaştırabilecek.

Yetkili denetim kuruluşları telefon ve internet kanalıyla satılan ürünlerle ilgili yaptırım ve denetleme hakkına sahip olabilecek.

Aynı denetim kuruluşları internet ve benzeri ortamlarda satılan tüm ürünlerden numune alarak test yapma yetkisine sahip olacak ve şirketlerden konuyla ilgili bilgi isteyebilecek.

Uluslararası platformlarda bulunan v güven telkin etmeyen ürünlerin Türkiye piyasasına sokulması engellenecek.

Denetim kuruluşları internet ortamında satılan ürünleri test edebilmek için tıpkı satıcı gibi siparişte bulunabilecek. Bu ürünleri inceleyen denetim kuruluşları lüzum görürse mevcut ürünü yasaklayabilecek.

Eğer sakıncalı bir ürün radyo-televizyon reklamlarıyla satılırsa bu reklamın kaldırılması talep edilebilecek.

Denetim kurumları tarafından sakıncalı bir ürünle ilgili uyarı yapılmışsa ve bu uyarı yasaklı şirket tarafından dikkate alınmadıysa denetim kurumları BTK, yani Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na başvuruda bulunarak içeriği kaldırtabilecek.

Devlet tarafından oluşturulan Elektronik Ticaretin Piyasa Gözetimi ve Denetimi Merkezi Destek ve Bilgi Sistemi ile trendler takip edilecek. Böylelikle gerekli denetleme ve taramalar yapılarak ihlal varsa saptanacak.

Bu denetlemeler sayesinde E-ticarette trendler, ön çıkanlar, akımlar, forumlar, tüketiciden gelen şikayetler, gelecekte E-ticaret ortamında riskli ve avantajlı olması muhtemel alanlar kontrol edilebilecek.

Tüm bu düzenlemeler sayesinde hem müşteriler hem girişimciler hem de üreticiler daha disiplinli ve konforlu bir alanda alışveriş ve ticaret yapmış olacak.

10 Eylül 2021 Cuma tarihinde yayınlandı.



Sosyal Medyada Paylaş
İletişim